söndag 10 september 2017

Jobbigt var bara förnamnet...


Igår var det dags för veckans "långpass". På agendan stod det 40 minuter enligt 5-minutersprincipen. Passet är helt enkelt indelat i 5-minutersblock, där man tar ett block i taget. Man ska jogga så länge man orkar inom "5-minutersblocket" och sedan ska man promenera tills 5 minuter har passerat. Sedan joggar man igen tills man inte orkar längre och promenerar fram tills det gått 10 minuter. Och så vidare. När man orkar jogga 5 minuter i sträck passerar men den första 5-minutersgränsen och påbörjar ett nytt block. Ex. orkar man jogga i 8 minuter blir det gång/promenad därefter fram till 10 minuter...

Förra veckan klämde jag ju till med att jogga nästan 30 minuter och 3,6 km i ett svep. Målet var att klara det även den här gången. Men, det var segt redan från första steget. Och jag fick verkligen kämpa mer eller mindre hela passet. Men, det var inte enbart eländes elände, utan det fanns perioder då jag kände det där löpsteget även detta passet.

Det här passet återgick jag till Rocksjön, men hade en annan startpunkt än tidigare så jag hade ingen riktig koll på hur långt jag sprungit när jag var tvungen att stanna och promenera. När jag tittar på klockan så visar den 31 min 41 sekunder. Detta innebar att jag orkade springa en längre tid än förra veckan. Väl hemma så kollade jag sträckan och döm om min förvåning när jag upptäcker att jag faktiskt joggat 3,96 km i ett svep! Hade jag vetat att jag var så nära 4-kilometersgränsen så hade jag orkat pressa ytterligare lite för att komma över 4-kilometersgränsen. Men, jag är sjukt nöjd ändå! Vem vet, kanske klarar jag att jogga 5 km om två veckor!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar