söndag 24 september 2017

I mål!


Jag gjorde det! Igår klarade jag att springa, nåväl jogga, 5 km utan att behöva gå eller stanna! Jag hade inte ens en nära-döden-upplevelse! Jag kan inte påstå att det var lätt, men samtidigt var det ändå inte riktigt riktigt så jobbigt som jag trodde att det skulle vara! Sluttiden blev 39 minuter och 52 sekunder! Under 40 minuter vilket var mitt mål. Vilket också innebär en hastighet på strax under 8 min/km.

Enligt träningsprogrammet som jag har kört efter så ska man klara sträckan på 35 minuter. Men, se det bryr jag mig inte om det minsta. På passen för mina långa intervaller ska jag egentligen ha hållit en hastighet på 7 min/km. Men, det har jag inte försökt mig på en en enda gång. Jag har enbart gått på hur lång tid varje intervall ska ha varit.

Mitt mål med det här träningsprogrammet har varit att komma igång med löpningen och orka jogga den första magiska gränsen som för mig är 5 km! Tiden har aldrig varit det viktiga. För jag vet att om jag nu fortsätter med träningen så kommer tiden pressas så småningom.

Jag har fått kämpa hårt för att ta mig igenom det här träningsprogrammet. Ska jag var ärlig så var jag ytterst tveksam till att jag faktiskt skulle orka jogga/springa 5 km efter den här 5-veckorsperioden. Redan vecka 2 så var jag dessutom beredd att kasta in handduken och strunta i alltihop. Men, jag valde att inte kasta in handduken den där tisdagen utan jag bytte om och snörade på mig joggingskorna och slet mig igenom det där passet. Efter det så gick det faktiskt lättare och lättare att ge mig ut på träningsrundorna. Men träningsrundorna i sig var inte alltid så lätta.

Under de här 5 veckorna har jag bekräftat det jag vetat i många många år, jag är ingen sprinter. Intervallträning är inget för mig och absolut inte korta intervaller. Nej, jag gillar de där passen då jag liksom "bara" lufsar på. Steg för steg. Det går inte fort. Och det är inte hellre meningen. Men, jag tar mig framåt! De passen jag faktiskt sett fram mest emot är de här långpassen som jag har kört på lördagförmiddagarna!

Jag kommer självklart att fortsätta träna, men jag kommer inte köra efter något specifikt träningsprogram på ett tag. Planen är att fortsättningsvis träna tre gånger i veckan. Två pass kör jag lite "kortare" typ 2-3 km/gång, och så ett långpass där jag joggar 4-5 km/gång. När 3 km känns "lätt" och 5 km helt ok så kommer jag gå på ett träningsprogram där målet är att jag kommer klara att springa 10 km! Just nu känns 3 km helt ok, men jag vill gärna känna att 5 km är det innan jag påbörjar nästa projekt!

Skulle jag bara köra på nu med nästa träningsprogram så tror jag att det blir lite för hårt för mig och jag kommer ge upp. Nej, nu ska jag verkligen hitta den här löpglädjen igen, som liksom redan har börjat smyga sig in i i mig. För nu vet jag ju att jag orkar jogga 5 km, och det har varit mitt första mål sedan jag slutade träna av en himla massa olika anledningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar