tisdag 22 augusti 2017

Börja(r) om från början...

Trött och nöjd
Mitt stora mål i år var att springa, nej ta mig runt, den 21 km långa banan som var Jönköping Half Marathon. Men, det blev ju inte riktigt så. När träningen kapsejsade efter semesterresan i mars(!) så grät jag inga floder då jag insåg att Jönköping Marathon och halvmaran, krockade med Visingsö Tornerspel. Då Tornerspelsföreningen använde sig av vårt biljettsystem för första gången och det var första gången som vi använde oss av det utanför våra egna arenor så lovade jag i ett tidigt skede att jag kommer att finnas på plats i Gränna för att hjälpa om ev problem uppstår eller om det skulle behövas printa ut fler biljetter...

Men, jag är inte den som ger upp så lätt. Eller, jo det gör jag faktiskt. Men, att springa en halvmara har varit min dröm i säkert 20 år, om inte mer. Och jag ska springa en halvmara innan jag trillar av pinn...

Så idag tog jag de första stapplande stegen mot Jönköping Half Marathon 2018. Det var inte vackert. Det gick inte fort. Och det var inte speciellt långt. Men, långsamt är också ett tempo! Nu har jag ju nästan exakt ett år på mig att pricka in toppformen och det borde vara fullt möjligt. Men, då jag tappat all (den lilla) kondition som jag ändå lyckats bygga upp i vintras/våras, så har jag bestämt mig för att börja om från scratch.

Mitt första mål är att gå från 0-5 km på 5 veckor. Jag kommer att följa ett av Lovisa "Lofsan" Sandström och Jessica Almenäs träningsprogram ur boken "Stora löparboken för kvinnor".

Dagens pass var kort intervall och innehöll följande:
Uppvärmning: 10 min promenad
Kort intervall: 10x30 sek/aktiv 30 sek vila. Min vila innebar att jag promenerade mellan joggintervallerna.
Nedvarvning: 10 min promenad
Total tid: 30 min
Total sträcka: ca 2,8 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar