fredag 28 april 2017

Hej Hopp!

Jodå, jag lever och har hälsan i behåll. Jag är dock inne i en period då jag liksom inte orkar ta mig för någonting efter jobbet. Det är inte alls som vid den här tiden förra året, då jag mådde riktigt kasst. Nej, nej, jag är bara lite seg. Jag har inte riktigt fått till rutinerna efter semestern bara. Hur detta nu är möjligt för en kvinna i 40-årsåldern... Och träningen ska vi inte prata om. Den är i princip obefintlig nu sedan semestern. Ett, max två, ynka pass i veckan har jag mäktat med sedan jag kom hem från underbara Gran Canaria.

Men, nu känner jag att det är dags att ta tag i saker och ting igen! En månads slöande får vara nog. Träningen ska nu flyttas upp på prioriteringsstegen igen. För trots att jag gnällde en del över att jag minsann var så trött efter träningarna, så började jag ändå känna den där pigghetskänslan. Att jag liksom (nästan) började längta efter träningen. Får jag nu bara knas på träningen igen, så är nästa fokus maten. Eller kanske mest det där godis- och chipssnaskandet som jag återupptagit...

Så förutom att jobba, hoppar in extra som publikvärd imorgon lördag, så tänker jag ägna helgen åt lite hederligt planerande. Jag ska leta upp lite enkla och härliga recept och göra någon enkel matsedel. Inte så att jag i detalj planerar att jag ska äta det och det, den och den dagen. För det brukar hålla max två dagar. Jag ska även återigen ta tag i "Fly Lady". För det ska ni veta. Det var längesedan sinken var shajnad!

torsdag 6 april 2017

Träningsprogram


Nu är det dags att ta tag i löpträningen på allvar om jag ska ha någon chans att ta mig runt halvmaran i Jönköping den 19 augusti. Jag har hittat ett träningsprogram där man från att i princip vara helt otränad tränar upp sig så att man tar sig runt halvmaran efter 21 veckor. Tre löppass i veckan är det som gäller. Det är fördelat på korta intervaller, långa intervaller och långpass.

Egentligen "startade" programmet förra veckan, men då var jag ju på Gran Canaria och hade inga som helst planer på att ge mig ut och löpträna två-tre gånger beroende på hur jag lägger upp programmet.

Jag har lagt upp planen som så att jag tränar tisdag, torsdag och lördag. Men när jag kom hem efter jobbet och handling i tisdags så mäktade jag faktiskt inte med att ge mig ut. Jag var trots allt inte hemma förrän 19.00.

Jag hade verkligen ingen lust att träna idag heller. Det var kallt och regnet hängde i luften när jag kom hem från jobbet. Men, jag visste också att jag inte kan missa två pass den här veckan.

För att kompensera det faktum att jag missade träningen i tisdags, så bestämde jag mig för att köra både tisdagens och dagens pass! Just nu är passen, i mina ögon, ganska så lugna/enkla, så jag kände att det inte skulle vara något problem.

Jag började med en promenad på ca 7-8 min, innan jag började med första intervallpasset. Första intervallpasset var 4 min promenad, 4 min löpning i 7 min/km-tempo, 4 min promenad, 4 min löpning i 7 min/km-tempo. Typ. Jag började med att springa. Men jag vet inte i vilket tempo. För jag har inte räknat ut än hur fort jag springer i vanliga fall, och jag har ingen klocka som mäter sånt... Men strunt samma. När dessa intervaller var färdiga så gav jag mig på tisdagens intervaller. Det var 10 x 40 sek löpning med aktiv vila (promenad) i 20 sek mellan löpningarna.

För att vara jag, så tog jag i rejält på 40 sekundersintervallerna och när passet var slut så var jag rejält slut. Det tog ett tag innan jag fick ner pulsen och kunde andas normalt. Men det kändes ändå skönt att få pressa lite. Fast jag tror nog inte det gick så fort egentligen. ;-)

Nu får jag se hur jag gör med lördagslöpningen. Jag har nämligen finfrämmat i helgen. Mor och far kommer på besök lördag-söndag. Samtidigt är det en jobbarkompis som vill ha med mig runt Munksjön imorgon på lunchrasten. Så jag får se om det blir träning i morgon eller på söndag. För det känns bäst att träna när jag inte har besök. Munksjörundan är knappt 6 km, och jag vet att jag inte kommer orka runt löpandes på långa vägar, men runt ska jag väl ta mig i alla fall...

onsdag 5 april 2017

Vacay!


Är tillbaka i verkligheten efter två underbara veckor på Gran Canaria. Visst, vädret kunde ju varit lite bättre under första veckan, och vår resa började minst sagt spännande. Vi har mest slappat vid poolen på hotellet, men det blev även ett par utflykter och stranden.

Håll ut bara, alldeles snart kommer det ett litet längre inlägg och lite bilder från denna semester!

fredag 17 mars 2017

Äntligen!


... är dagen här! Avresedagen har kommit. Nu drar jag till Gran Canaria. Eller, jag tjuvstartar resan idag. Planet lyfter vid 7.45 imorgon om jag inte missminner mig. Vi (jag, syrran och hennes C) möts upp på Landvetter ikväll. Vi har lyxat till det med att bo en natt på Landvetter Airport Hotel. Fint ska det vara minsann!

När jag lämnade jobbet idag strax före 12, så var det med ett ovanligt lugn. I vanliga fall brukar jag känna en väldig stress när jag går på semester. Jag hann inte göra det eller det, och så i sista stund dök det upp något annat jätteakut. Men den här gången har jag hunnit förbereda mig, jag har kontaktat arrangörer om biljettsläpp så allt var klart redan förra veckan. Förutom ett extrasläpp som var idag klockan 10.00, men där kollade jag med arrangören igår och fick ok! Så jag gjorde klart det släppet igår redan. Det här är första gången sedan jag bytte karriär 2006, som jag känner mig så här avslappnad. Redan när jag gick ut genom dörrarna på jobbet så kände jag mig lugn och fin och kände att semestern inletts på bästa sätt!

Nu vankas det två veckor av lugn och ro. Jag ska njuta varje dag. Förhoppningsvis blir det sol och bad varje dag. Men, jag är lite orolig för vädret. Prognoserna skiftar väldigt mycket, men jag hoppas självklart att regnet håller sig borta.

Nu ska jag gå igenom packningen en sista gång och packa ner det sista. Sedan är jag redo för att ta bussen till Jkpg Resecentrum 16.15! 17.05 går Swebus mot Landvetter. Ska bara komma ihåg att hoppa av bussen där. Jag brukar ju fortsätta in till Göteborg!

onsdag 15 mars 2017

Sista träningen!


Sista träningspasset innan den efterlängtade semestern är nu genomförd. Det var ett segt pass. Jag hade sadeln lite lite för lågt, men orkade inte kliva av cykeln och justera när jag kände det. Benen var inte riktigt så pigga som jag hoppades på. Men, tävlingsmänniskan Jenny lyckades pressa fram lite energi och jävlar anamma! Och det var en riktigt härlig genomkörare!

Jag är, som jag skrivit tidigare, så stolt över mig själv. Söndagen den 29 januari, tog jag beslutet att sätta igång med träningen på allvar, annars så skulle halvmaran bli ett oöverstigligt hinder. Målet var minst tre pass i veckan. En vecka senare, måndagen den 6 februari, tog jag beslutet att testa Bodypump igen. Målet var också att köra ett pass i veckan, fram till resan till Gran Canaria, och det skulle innebära 6 Bodypump-pass.

Och jag har kört 6 st Bodypump-pass. Jag kan inte påstå att jag älskar Bodypump, men jag tycker det är ruskigt kul. Nu behöver jag dock inte ha så hårda övertalningar med mig själv att jag ska köra Bodypump. Nej, nu är det en rutin.

Onsdagen den 15 februari satte jag mig på spinningsadeln och körde mitt första Activio 30 på Fitness24/7, och var fast. Och nu har det blivit 5 sådana här pass. Det känns lite tråkigt att det blir ett uppehåll på 2 veckor, men å andra sidan mår kroppen bra att göra lite andra pass emellanåt.

Jag har snittat på 3 pass i veckan, precis som målet var! Nu går jag in i en liten annan fas, tillfälligt. Jag har som mål att köra 2 pass i veckan på Gran Canaria! Det borde inte vara oöverkomligt! Får jag till 1 pass i vecken är jag nöjd med det! Väl tillbaka i Svea Rike, så är det nya mål som ska sättas. Jag vet så mycket att jag måste steppa upp något och nu komma igång med löpningen på allvar.

tisdag 14 mars 2017

Segt


Japp. Nu är det lite småsegt.Det är segt att inte sova bra, pga fullmånen. Det var segt att gå till busshållplatsen imorse när jag skulle till jobbet. Kanske inte så mycket för att jag var trött. För det var jag inte, trots taskig sömn. och jag slog upp de små blå redan strax efter 4 första gången. Nej, min kropp och mina muskler var (och är fortfarande) sega efter gårdagens bodypump. Jag får ingen direkt träningsvärk längre, så jag gissar att jag måste öka vikterna ännu lite till, men kroppen är som sagt seg, och det tar emot att anstränga musklerna.Jag var beredd på en seg dag på jobbet, men där gick jag bet. Det var segt att laga mat när jag kom hem från jobbet och det var segt att resa sig från köksstolen och börja packa.

På jobbet hann jag fixa med ett par bilder till ett arrangemang, eller jag redde inte ut det utan en kollega fick komma till undsättning. Jag och en annan kollega satt stora delar av förmiddagen och försökte reda ut en rapport. Nu har jag ett förslag på en utveckling på våra evenemangsrapporter. Jag och en annan kollega gick igenom ett litet bekymmer från helgen, och vi löste det relativt snabbt! Jag löste av R som var själv på turistbyrån så han fick lite mat i magen och lunch. Och på eftermiddagen fick jag efter lite lite flams och trams upp två artiklar på hemsidan! Lagom till att jag tänkte smita från jobbet lite tidigare så ringer telefonen som varit tyst hela dagen! Nu var det ett mycket trevligt samtal och jag kunde hjälpa arrangören med nästan alla frågor på en gång. :-)

Nu har jag lite att göra imorgon med, då jag har ett par uppgifter att fixa till arrangören, sedan har jag en sk hovmästarlista att göra. Minst en artikel ska skrivas och läggas upp på hemsidan! Sedan får jag se vad som dyker upp under dagen.

Men det kommer vara en småseg väntan mellan 17 och 18 i väntan på att jag slutar jobbet tills jag byter om och går till gymmet och spinnar! I vanliga fall så brukar jag jobba över, men nu har jag ju inte så mycket att göra... Ja, ja det löser sig.

måndag 13 mars 2017

Veckoplanering


Nu börjar det dra ihop sig på allvar! Och som vanligt har jag en "miljon saker" att hinna med.

På träningsfronten blir det ganska lugnt faktiskt. Jag har bara planerat in Bodypump 60 min ikväll, och Spinning Activio 30 min på onsdag. Jag ska försöka hinna med promenader på lunchen också, bara för att hålla igång.

Annars så ska det ju packas, jag kommer nog börja packa som imorgon, men jag har självklart redan börjat plocka fram lite kläder och så.

Sedan så ska minnet på kameran tömmas på bilder, detsamma gäller mobilen, kylskåpet ska rensas, återvinningen ska slängas, eller kanske inte själva återvinningen men plast, glas, aluminium, ja ni fattar, det ska dammsugas en gång till, renbäddas, semesterläsningen ska plockas fram. Nu fick jag fyra helt fantastiska böcker i present i torsdags, men ska alla med? Ska jag ha ännu fler böcker? Film/TV-serie/Dokumentär ska laddas ner på surfplattan så jag har något att roa mig med på planet!

På jobbet har jag ett par biljettsläpp den här veckan, ett ska jag visserligen bara trycka på knappen, så är det uppe till försäljning, så det ska väl hinnas med. Jag har förberett en lathund så mina kollegor vet vad jag gör inför arrangemang. Jag ska till teatern för att hämta babskvitton och byta affischer, måste ringa supporten då en kampanj inte fungerar och jag ska fixa några biljetter till en kund. Ambitionen är att ha jobbat klart till lunch på onsdag, så har jag onsdag eftermiddag, torsdag och fredag fram till lunch på mig att "bara" ta hand om akuta saker! Vi får väl se i vilket skick jag lämnar jobbet 11.54 på fredag (har tänkt hinna med 11.55-bussen hem). Jag känner väl som vanligt att jag har en miljon ogjorda saker när jag lämnar jobbet. Men, just nu känns det som att jag ligger i väldigt bra fas. Jag fick jobbat undan jättemycket redan förra veckan.

Ni behöver inte vara oroliga för att jag outat att jag ska iväg. Huset jag bor i är långt ifrån obebott, och jag har bra och uppmärksamma grannar! :-)